Перкусионистът Калин Вельов и басистът Васил Гюров са смъкнали от колегите си 250 000 лева, за да работят по несъществуващ проект за дигитализиране на цялата родна музика и предоставянето й на свободен принцип на слушателите, смятат представители на бранша:
„От две години насам музикантите Калин Вельов и Васил Гюров са намерили своята златна кокошка в лицето на „Профон”, което защитава и управлява правата на продуцентите на звукозаписи и артистите-изпълнители. И двамата са членове на УС на дружеството, а от 2012 г. са членове и на УС на новосъздадената Българска музикална асоция (БМА). За тези две години те са взели общо 250 000 лева от „Профон”, с които е трябвало да финансират проекти на БМА. По схемата, известна от приказката на Андерсен „Новите дрехи на царя”, проекти няма, но парите са похарчени и при това отчетени с разходни документи.
Ето как действат Гюров и Вельов:
Според устава на „Профон” дружеството има право да прави отчисления от „неидентифицираните” приходи по чл. 11б , включени в одобрен от общото събрание бюджет за съответната календарна година в общ размер не по-голям от 20%, но не повече от 180 000 лева. Става въпрос пари за произведения, чиито автори са неизвестни или неоткриваеми.
Общата сума, отчислена за фондове през съответната календарна година, се обособява на две равни части, едната от които да бъде разходвана за фонд за подпомагане дейността на продуцентите, преимуществено насочена към антипиратска дейност, докато втората част трябва да бъде разходвана за фонд за подпомагане дейността на артистите изпълнители. Ежегодно с решение за одобряване на годишния бюджет на „Профон” общото събрание определя съответните организации бенефициенти на фондовете на сдружението.
БМА кандидатства с проект за дигитализиране на цялата българска музика и пускането й на свободен достъп до публиката. За целта те получават на два пъти първо 70 000 лева, а следващата година – още 180 000. С тези пари те трябва да направят платформата и да уредят всички съществуващи авторски права. От една страна обаче, българското законодателство не позволява уреждане на правата с неизвестен правоносител, от друга – липсва и платформата.
Според протокола от последното общо събрание на БМА, това трябва да е онлайн платформата за стрийминг RadioTon.bg. „Проектът отне много усилия и време. Ще бъде представен подробно в точка 4”, казва Калин Вельов на общото събрание на 21 октомври 2014 г. По време на обсъждането на въпросната точка обаче се оказва, че след представянето на функционалността на radioton.bg и онлайн демонстрация на самия сайт са възникнали
твърде много въпроси
„В резултат на въпросите и предложенията от членовете УС се ангажира да сформира работна група, която да обсъди добри идеи и да изработи предложение за работещ бизнес модел за RadioTon.bg, в която да се включат (първоначално) Петър Делчев, Васил Николов, Мартин Славов, Велизар Ангелов, Калин Вельов и Невена Колева”, пише в протокола.
Междувременно Вельов прави серия от обиколки из страната с цел да набира членове за организацията си. „Целта на срещите е представянето на организацията, вижданията за развитието й и предимствата, които ще имат музикантите – наши членове”, пише и в сайта на БМА. Парите за командировките са от „антипиратския фонд” на ПРОФОН, а разходите се отчитат стриктно. „След нарастване на членската маса (което ще стане в резултат на обиколката по градове), БМА да започне преговори със застрахователни дружества, адвокатски кантори, музикални магазини и ателиета за внос, ремонт и поддръжка на музикални инструменти, дружества за здравно и за пенсионно осигуряване за постигане на преференциални цени за пакети от услуги за членовете на БМА”, обещава Калин Вельов на общото събрание.
Всичко би било прекрасно, ако парите, които БМА получава, не зависеха изцяло от решението на УС на „Профон”, в който пък членуват членовете на… УС на БМА. Така се оказва, че Гюров и Вельов гласуват сами на себе си едни 250 000 лева от парите, събрани с музиката на колегите им, „за да правят нищо дълго време”.
Разбира се, всичко това не би могло да се случи без пряката благословия на „капо ди тути капи” в родния шоубизнес Саня Армутлиева. Тя се е превърнала в съвършения монополист, затваряйки кръга на производството и разпространението на музиката в България. Без сделка с нея, нито една медия не може да си позволи да излъчва съвременна музика, нито пък промоутър да докара изпълнител за жива изява.“
(Блиц)
Три специализирани фирми ще извършват зимното поддържане на пътища, улици и булеварди на територията на…
Премиерът на Италия Джорджия Мелони за кратко беше стъписана от изненадващ въпрос за мравки в…
Стана ясно, че в Черно море се е получил нов нефтен разлив от авариралия руски…
Петима са задържани при специализираната полицейска операция, съобщават от МВР. Акцията е проведена на 9…
Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) апелира шофьорите в следващите дни да тръгват на път с автомобили,…
Припомняме, че днес се случи неудобен гаф с микрофона на Кирил Петков, при който се…
Leave a Comment