Категории: Варна

Безвремието на Индия в образи в изложбата на Цанко Цанков във Варна

Реклама

Градската художествена галерия „Борис Георгиев“ – Варна, представя нови работи живопис на художника, вдъхновени от пътуванията и духовния му опит.

В сложната обстановка на противопандемичните мерки своите нови платна живопис подреди в Градската художествена галерия „Борис Георгиев“ – Варна, утвърденият варненски автор Цанко Цанков. Събрани под показателното название „Безвремие“, тези работи пресъздават духовния опит на артиста, почерпан от дълбокото му и промислено потапяне в света на будистките практики и от срещите му с техните автентични живи носители. 

Изложбата представя познавачът на индийската изобразителна традиция изкуствоведът Пламена Димитрова-Рачева, директор на ГХГ-Варна:

Изложбата на Цанко Цанков „Безвремие“ ни открива пътеводни сигнали с прозренията на твореца от пътуванията и духовното му израстване в Индия, във Вараджа Академи във Вриндаван между 1994-1998 г.  След Борис Георгиев (1888-1962), той е другият художник от Варна, който след повече от половин век поема  пътя на Изток в търсене на своята истинска същност, като следва стъпките на своя духовен учител Шри Пад Баба. 

В живописните му платна тематично можем да разпознаем песенната поезия на Рабиндранат Тагор със стиховете от сборника „Гитанджали“. В търсене на своята истинска същност, Цанко Цанков тръгва по пътеката на бхакти йога и изучава текстовете от „Бхагавад гита“, за да намери същността си, такава, каквато е, и в изкуството да я изобрази в нейния философски еквивалент. Гравира текстовете от „Бхагавад гита“ на санскрит в горната част на картината. Разчита идеята за времето като еквивалент на абсолюта, който има две форми на брахман – време и безвремие и избира втората за метафора на творчеството си. И точно тук, в изкуството си Цанко Цанков успява визуално да споделя срещите си с духовните светове на Кумбха Мелла, на светеца от Вриндаван, на странстващите Садху за които реалният/материален свят е отражение на духовния. 

Снимка: Пресцентър ГХГ – Варна

Във фигуралните му композиции „Пътят към реката“, „Бикът Нанди“, „Срещи по пътя“, „Малката принцеса“, „Краят на краищата“ са изобразени портретни фигури на гопите, хора които живеят и се грижат за кравите в селцето на Кришна и Радха – Вриндаван. Това са образи, изпълнени с една естествена красота и грациозност, които излъчват духовно удовлетворение и блаженство от това, че имат свое собствено място, място, в което живеят, изпълнени с безкористна и безпределна любов към Бога.

Живописните платна носят белезите на сложно изградената тонална живопис, в която богатството на цветните нюанси е постигнато с използването на полутонове и велатури, постепенно положени като воали. Напластени фино при пластичното изграждане на живописните изображения и в пространството около тях, те му придават онази звучност, сравнима с музика или с усещането за някакво възвишено поетично преживяване. Хармонията между форми и цветове е постигната и с изразителната красота на чистите линии и силуети. Образите, поставени в преден план на композицията, визуално се приближават до зрителя и въздействат директно. Художникът използва този сценичен похват, за да направи визуалния разказ видим и въздействащ. А там, където словото се намесва в живописното пространство, то въображаемо и асоциативно поражда образите в него.  Цветове, ритъм, хармония и сред тях словото – образ от поезия от древна мъдрост или реверсирани визии от реалността, носители на поезия, хармония и древна мъдрост. Те се срастват в пространството в едно цяло, то ги осмисля и те него осмислят, защото са наситени с енергията на божественото. 

Цанко Цанков постига своето творческо духовно единение в изкуството и това го прави много по различен в контекста на изобразителната тематика за Индия. Той ни пренася в един свят на видимо и невидимо, в който духовните практики, интегралната визия, възгледа за цялото на човешката природа ни се разкриват със свещеното канонично знание от древните ведически времена. Това е живото знание, предавано и днес чрез будизма и неговите различни школи и направления в неговото систематично етическо учение и практики. В този смисъл по моста на културното общуване между Изтока и Запада, поставен от Рабиндранат Тагор и Борис Георгиев в 30-те години на ХХ век, мост условно хвърлен между два духовни свята и реката между тях, преминава и оставя своите следи в изкуството художникът от Варна, Цанко Цанков.“

Изложбата на Цанко Цанков ще бъде отворена за посещения от 1 април 2021 г., а официалното й представяне ще бъде по време на нейния финисаж на 6 април.

Снимка: Пресцентър ГХГ – Варна
Реклама
Leave a Comment

Последни новини

Колко полезни са ферментиралите храни?

Ферментиралите храни са особено полезни за организма. Чрез тяхната консумация можем да предотвратим настинки и…

преди 10 часа

Наказват мъж, причинил смъртоносно ПТП в Добрич: Дете на 3 г. е излетяло през счупен прозорец и е починало

Подсъдим получава 6 години затвор за причиняване на ПТП със загинало дете, пътувало в необезопасено…

преди 10 часа

Откриха труп в автомобил във Варна

Ужасяваща гледка се е разкрила в района на Галата във Варна. Там минувачи са се…

преди 10 часа

Тази събота отбелязваме голям празник: Ето кой има имен ден и какво трябва да сложим на трапезата

На 30 ноември Православната църква почита паметта на Св. ап. Андрей Първозвани. Празникът е наричан…

преди 11 часа

ЕП одобри Илиана Иванова за български представител в Европейската сметна палата

Кандидатурата ѝ е подкрепена с 581 гласа "за", 34 гласа "против" и 31 гласа "въздържал…

преди 11 часа

Пак пияни и дрогирани зад волана: Ето колко са заловени по родните пътища само за ден

От пресцентъра на МВР предоставиха за медия "Нова Варна" междинни резултати от специализираната полицейска операция…

преди 11 часа