Категории: Интересно

Консумацията на зелени салати ви дава чувство на ситост, твърди проучване

Реклама

Вегетарианците страдат от два пъти повече депресивни епизоди от месоядните. Изследователите твърдят, че това може да се дължи на „социалния опит“, който зеленчуците издържат. Но те признаха, че това може да се дължи и на това, че повече депресирани хора се обръщат към диетата

Вегетарианците може да са по-податливи на депресия , показват изследвания, съобщават dailymail.

Проучване установи, че хората, които се отказват от яденето на месо, имат два пъти повече депресивни епизоди от тези, които се придържат към животински продукти.

Бразилски експерти казват, че това може да се дължи на „социалния опит“, който зеленчуците преживяват, като например да бъдат подигравани заради избора си на диета. Но това не е непременно отказът от месо, признаха те. Вместо това може да се окаже, че депресираните хора се обръщат към вегетарианска диета.

Или може да се окаже, че връзката може да се обясни с отделен фактор, който свързва двете заедно.

Това може да включва „излагане на изображения на насилие в месната индустрия“, според доктор Крис Брайънт, психолог от университета в Бат. Пишейки за The Conversation , той добави: „Предотвратяването на жестокостта към животните е най-често цитираната причина вегетарианците да избягват месото.

„Документални филми като Dominion и Earthlings, които описват жестокостта, не могат лесно да бъдат описани като филми за добро настроение. „Човек може лесно да си представи, че човек, който консумира този вид медии, би станал едновременно вегетарианец и, особено когато повечето хора избират да погледнат от другата страна, депресиран.“

Вегетарианската диета не изисква непременно хората да ядат повече зеленчуци. Това просто означава, че избягват месото и може да бъде еднакво нездравословно като всеядни диети, ако са с високо съдържание на трансмазнини и нишестени въглехидрати.

Изследователите проследиха хранителните навици на 14 216 възрастни в Бразилия на възраст от 35 до 74 години, използвайки въпросници за храната. Бразилия е известна със своята богата на месо диета и въпреки неотдавнашното увеличение на вегетарианството в страната, само 82 от анкетираните не ядат месо. Те сравняват това с количеството депресивни епизоди – периоди на лошо настроение или загуба на интерес към повечето дейности.

Това беше измерено чрез интервюта с обучени психиатри, които ги помолиха да си спомнят как са се чувствали. След отчитане на факторите на начина на живот като тютюнопушене, прием на алкохол, физическа активност и индекс на телесна маса (ИТМ), резултатите показват, че вегетарианците са имали 2,37 пъти повече епизоди на месоядство. Дори когато се отчитат хранителните разлики между диетата – включително калории, мазнини, въглехидрати и протеини – разликата между ядящите месо и тези, които не ядат месо, остава.

Пишейки в списанието, изследователите от Universidade Federal do Rio Grande do Sul казаха: „Депресивните епизоди са по-разпространени при хора, които не ядат месо, независимо от социално-икономическите фактори и факторите, свързани с начина на живот.

„Недостигът на хранителни вещества не обяснява тази връзка. Природата на връзката остава неясна и са необходими надлъжни данни за изясняване на причинно-следствената връзка.

И експертите критикуваха проучването, твърдейки, че не може да се установи дали вегетарианството действително причинява депресия, тъй като не е контролиран експеримент.

Мери Москера-Кокран, регистриран диетолог в Медицинския център Wexner на Държавния университет в Охайо, която не е участвала в проучването, каза, че констатациите може да се отнасят само за бразилското население. Тя каза: „Изследователите установиха, че качеството на диетата е донякъде свързано с по-високите нива на депресия, но това не обяснява напълно връзката.

„Авторите отбелязват, че в момента се изчислява, че 5 до 14 процента от бразилците в момента следват вегетарианска диета, така че тази извадка може да не отразява и всички вегетарианци в Бразилия.“

По публикацията работи: Силвана Димитрова

Реклама
Leave a Comment

Последни новини

Горещо и с локални бури: Прогноза за времето в България за 11 юни

Предимно слънчево, но с краткотрайни валежи в Западна и Централна България – прогноза 11.06.2026 Атмосферното…

преди един час

Промени в престоя на американски военни самолети в България: Ето каква е причината

Четири американски самолета напуснаха временно летище София В последните дни се появи интерес към присъствието…

преди 14 часа

СДВР започна проверка за заплахи срещу пострадали при катастрофата на „Челопешко шосе“

Разследват заплахи срещу пострадали при катастрофа: СДВР се самосезира по случая на „Челопешко шосе“ Столичната…

преди 14 часа

Тръмп: На Иран им отне твърде дълго време за преговори, ще платят висока цена

Тръмп към Иран: „Ще платите висока цена“ заради бавните преговори Напрежението в Близкия изток отново…

преди 15 часа

Румен Радев към Молдова: Реалните реформи са ключът към европейската интеграция

България подкрепя Молдова по пътя към ЕС: Радев и Мунтяну обсъдиха задълбочаване на отношенията Министър-председателят…

преди 15 часа

Рокади в приходната агенция: МС назначи Борис Михайлов за шеф на НАП

Борис Михайлов се завръща начело на НАП: Кой е новият изпълнителен директор? Министерският съвет официално…

преди 15 часа