Категории: България

Д-р Бизеранова: Българинът гледа на хляба като на светиня

Реклама

По нейните думи, българинът гледа на хляба като на светиня и затова и той гледа на хляба като жертва пренесена на Бога, като атрибут на култа към предците и елемент на аграрна магия. Във Видинско за коледната трапеза доскоро се приготвяли внушителен брой хлябове, някъде те стигали до 12 и включвали всички стопански дейности, цялата собственост на дома.

 

Това разказва за БТА д-р Сашка Бизеранова, етнограф във видинския исторически музей. Тя допълва, че в някои села от Видинско на тестото, замесено за коледния хляб се приписва лечебна сила.

Украсата на хляба изпълнява магическа функция, която винаги съответства на символното значение на конкретния хляб и неговата функционална предназначеност. Най-общо коледните краваи могат да бъдат разделени на: посветени на празника, вид безкръвна жертва; посветени на селското стопанство и труд; дар за коледари, допълва Бизеранова.

Разчупването на кравая е свързано с няколко момента, имащи митологично и сакрално значение. Първият залък хляб навсякъде е предназначен за Бога и Богородица и се оставя пред иконата. Части от него се оставят за Коледа, небето и дома. Интересен ритуал във видинския край е „поканването“ на божества или градушката на празничната вечеря. Поканването става с кравая, който във видинско наричат „богова пита“, „боговица“.

Стремежът към изобилие се долавя от изобразените върху хлябовете топчета – символи, като най-често се използват 3, 5, 7, 9 или 12. Често върху коледните хлябове може да се види изображение на рало или на човек редом с ралото и воловете на входа на символична кошара. Човешкото изображение е представено чрез кръстен знак. Символиката на кръста е тъждествена на дървото на живота. Човекът осъществява връзката между елементите на макрокосмоса (подземен свят, видим свят, космос). Тук е представен творецът на материални блага, от чието здраве, сили и труд зависи оползотворяването на измоленото от божествата изобилие.

Магическият характер на трапезата се осигурява чрез кадене с тамян, поставен на въглени върху палешника. Част от хлябовете се използват за аграрни магии във всички области на селския живот. За тях е характерно пълно съответствие на наименования, украса, семантика и функции. Тук преобладават зооморфните форми, показани са най-характерните черти на животното, без да се търси пълно подобие. Върху тези хлябове се изобразява незатворена окръжност. Кръгът отделя своето от чуждото, предпазва от зли сили, обяснява символиката върху хлябовете етнографът.

За даруване на малките коледарчета хлебчетата са есовидни, а за големите – с дупка в средата. За коледарите – ергени се приготвя „вит-превит“ или „писан кравай“ от момата в знак на благодарност за изказаните от тях благопожелания, допълни д-р Сашка Бизеранова.

Реклама
Leave a Comment

Последни новини

Лесна рецепта за вкусен ябълкoв щpудeл през есента

Щруделът е много вкусен и сезонен десерт. Предлагаме ви лесна и вкусна рецепта. Пълнeжът ce…

преди един час

Зеленски: Тръмп ще е на наша страна

Украинският президент Володимир Зеленски заяви в излъчено интервю за телевизия „Фокс нюз“ (Fox News), че…

преди един час

Сезонът на камбите започва: Как да си ги приготвим за зимата

Камбите са едни от най-често срещаните зеленчуци по пазарите в България през есента. Те са…

преди един час

Морето е пълно с чернокоп. Каква е цената на пазара

На пазара в Каварна е пълно с чернокоп. Има различни големини и на различни цени.…

преди един час

Как да се борим с есенната депресия

Ако забележите драстични промени в настроението си през определени периоди от годината, може да имате…

преди 2 часа

Земетресение удари Централна Калифорния

Стана ясно, че земетресение с магнитуд 4,2 разлюля част от Централна Калифорния, съобщи Геофизичният институт…

преди 2 часа