in

Във Варна на 22 юли ще бъде премиерата на мюзикъла „Бодигард“ с Орлин Горанов и Манал Ел Фейтури

Снимка: Драматичен театър "Стоян Бъчваров" и Държавна опера Варна

На 22 юли от 21.00 ч., Опера в Летния театър – Варна се задава премиерата за България на мюзикъла „Бодигард“, по известния филм с Уитни Хюстън и Кевин Костнър. Орлин Горанов и Манал Ел Фейтури са диамантите в короната на „Бодигард“.

Режисьорът Борис Панкин говори пред Виолета Тончева за работата си над мюзикъла „Бодигард“; постановъчния екип и преобладаващите млади артисти; срещата между двама професионалисти от различни сцени – Рицаря на мюзикъла в България Орлин Горанов и актрисата от West End Лондон Манал Ел Фейтури в ролите на бодигарда Франк Фармър и певицата Рейчъл Марон; предизвикателството да изпееш 14 хита на Уитни Хюстън един след друг и същевременно да говориш български; благородството да се откажеш от любовта.

– Има няколко неща, които със сигурност правят Борис Панкин щастлив – любимите му кучета и мюзикълите, които поставя. Последната му любов е „Бодигард“ – премиера за България във Варна.

– Най-щастлив ме правят децата в Американския колеж, които обучавам, не за да станат непременно артисти, а за да се научат да разбират и обичат изкуството. Да, кучетата са моите деца. И да, „Бодигард“ е последната ми любов, вече двегодишна, като имам предвид всички етапи, през които трябваше да се премине, за да стигнем до постановката. Неочаквано за мен „Бодигард“ се оказа нов етап в творческия ми път. Избрах да работя с хора, с които досега не съм работил – костюмографката Първолета Чавдарова – Летиция и сценографа Денис Иванов. Летиция има дългогодишна практика в балетни постановки, работи в Русенската опера и е главен художник на Националния балет в Косово, в Берлинската опера постави неотдавна опера на Хендел, а „Бодигард“ е първото ѝ участие в мюзикъл. Наред със 150-те великолепни костюма за „Бодигард“, тя изработи за мен специално сако, с което ще се поклоня на премиерата.

– Освен тях двамата, в постановъчния екип запазено място имат маестро Страцимир Павлов, хореографката Анастасия Неделчева и светлинният дизайнер Лальо Христов.

– Да, не мога да си представя „Бодигард“ без Анастасия Неделчева – прекрасна хореографка и актриса, единственият “dance captain” в България, както и без моя светлинен дизайнер Лальо Христов, с неговия дългогодишен опит в Народния театър. Другият човек, който няма алтернатива, е маестро Страцимир Павлов, той единствен притежава кnow hоw-то и опита на бродуейската традиция в мюзикъла, а аз съм неин възпитаник и моят кумир, както се знае, е Боб Фос. Следвайки тази традиция ние минахме през сериозни кастинги, на които избрахме 70% млади хора – от общо 27 души само седмина са участвали досега в мои мюзикъли. Младите са бъдещето, „Бъдещето е тук“, както обявих в анонса за „Бодигард“. Васил Желев, който изпълнява ролята на сина на Рейчъл Марон, е едва десетгодишен, имаме ученички от 9 и 10 клас и група от млади мъже, които не са артисти, но са подвластни на мюзикълния театър.

– Предоставяте им изключителния шанс да излязат на професионална сцена, заедно с изявени артисти. Комбинацията не носи ли все пак риск? 

– Не, когато всичко е добре премислено. То е като в споделената любов, така че шансът е и за тях, и за нас. Ние заедно създадохме общност и това е, което има значение. Би било чудесно, ако всички в България се отнасят по същия начин към младите хора. Тук ще изтъкна, че „Бодигард“ е спектакъл, в който няма да намерите никакви асоциации с политиката, с каквито и да било актуални национални или световни, обществени или културологични проблеми. Става дума за изключително майсторски изграден сюжет, един action triller с голяма любовна история.

– В тази любовна история срещате Рицаря на мюзикъла в България Орлин Горанов с мюзикълната актриса от West End Лондон Манал Ел Фейтури – двама творци с богат опит, но от различни сцени. 

– Орлин и Манал са диамантите в короната на „Бодигард“. Какво да кажа за Орлин – изпял над 3000 песни, познат и от телевизионния екран, той не може да мине дори няколкото крачки от операта до фонтана във Варна, без да бъде спрян от почитатели. Вчера го попитах осъзнава ли каква е стойността му, а той ме погледна изненадано и на свой ред ме попита, дали не се шегувам. Не, не се шегувам. В „Бодигард“ Орлин Горанов изгражда със своето вокално и артистично майсторство драматична роля от най-висока класа. Музиката на Уитни Хюстън е божествена, но в мюзикъла се изисква адекватно артистично превъплъщение и Орлин Горанов ни го поднася. Съчетаването на певчески и актьорски умения, задължително за мюзикълния жанр, вече е световна тенденция в операта и всички сценични изкуства. 

Що се отнася до Манал Ел Фейтури – аз съм много внимателен, когато трябва да кажа, че нещо се случва за пръв път, но случаят е точно такъв. На българската оперна и симфонична сцена често гостуват именити творци от цял свят, но в областта на мюзикъла за пръв път в България посрещаме професионална мюзикълна актриса, завършила Musical Theatre и носеща автентичността на West End. 

Мюзикълът се държи на два стълба – Broadway и West End, те генерират класиката и задават тенденциите. Манал много въздействащо представя великите песни на Уитни Хюстън. За да изпееш 14 нейни хита един след друг, трябва да имаш много добра подготовка. Манал изпълнява всички тези песни върху бягаща пътечка, за да може да посрещне с лекота сценичното си превъплъщение. 

– Как се справя тя с диалозите на български език? 

– Изумително е желанието на Манал да изпълни ролята си на български език, три месеца работи с езиков консултант, докато я научи. Да превърнеш в свой един чужд език, различен като генезис, звучене и интонация от родния ти език, е постижение, което изисква дисциплина и професионализъм.

– Нещо, с което Манал Ел Фейтури още в началото на спектакъла ще спечели любовта на българската публика. 

– Със сигурност ще бъде така. Вярно, Манал говори български с приятен акцент, но познаваме доста артисти в България, които говорят с български диалектен акцент, така че какво да очакваме от Албиона (усмихва се). В този контекст държа да кажа, че високо ценя българската публика, специално варненската, защото е щедра, благодарна и винаги пристъпва с позитивна енергия към спектаклите. Така беше напоследък с „Калас и Онасис“, „Аида“ и „Хитрата лисичка“. 

Но нека и аз задам един въпрос. Защо доказалият се бодигард Франк Фармър, спечелил любовта на Рейчъл Марон, се отказва от нея?

– Може би за да остане ненакърнен споменът за красивия миг…

– Това би било вярно, ако ставаше въпрос за Петрарка и Лаура, но в XXI век платоничната любов е отживелица. Нашият Франк Фармър е доказал се мъж с минало и настояще, но с лимитирано бъдеще, поради разликата между него и Рейчъл Марон от 30 години, които вероятно ще трансформират любовта в грижа за другия. Съдбите им се пресичат в неподходящо време и осъзнал фаталността на момента, Франк се отказва от любовта с достойнство. 

– Може да се изтълкува и като жест на благородство…

– Това е концепцията, която изградихме с Орлин Горанов. Така и направихме нашия „Бодигард“. „Ако обичаш някого, дай му свобода“, както се казва в една песен на Стинг. И като си говорим за благородство, в „Бодигард“ го има и в любовния триъгълник. Две сестри са влюбени в един и същи мъж, но сестрата на Рейчъл, във великолепното изпълнение на Нора Караиванова, се оттегля от любовта и от сцената – не защото е по-малко талантлива, а защото животът прави звездите, ние само им се възхищаваме.

Публикувано от Редакция "Нова Варна"

Изпращайте ни вашите сигнали и снимки от Варна и региона по всяко време на чрез платформата signali.novavarna.net , на имейл press.novavarna@gmail.com или на нашата фейсбук страница https://www.facebook.com/media.novavarna
За реклама - https://novavarna.net/реклама/