Любопитно

Защо магданоза е толкова полезен за здравето

Реклама

Магданозът е не само ароматна добавка, а склад за витамини и минерали, така че е полезен за човешкото здраве. В 100 г магданоз се съдържат 36 калории; 2,9 g протеини; 0,79 g мазнини; 6,3 g въглехидрати; 3,3 g фибри; 88 г вода.

В нискокалоричния продукт има много полезни вещества: 133 mg витамин C, 1640 mcg витамин K, 421 mcg витамин A. Сред минералите най-много са калий – 554 mg, калций – 138 mg, желязо – 6,2 mg, фосфор – 58 mg, магнезий – 50 mg. Освен това, богат е на органични киселини, флавоноиди, фитонциди и етерични масла, пишат zdrave/to.

Фибрите в магданоза имат добър ефект върху работата на червата. Полезен е и за здрави кости, добро зрение и имунитет.

Ползите от него:

Стимулира мозъка

Доказано е, че магданозът е естествен източник на антиоксиданти за превенция и лечение на мозъчни увреждания, и различни заболявания, причинени от оксидативен стрес, според статия в Journal of Traditional Chinese Medicine.

Освен това антиоксидантът апигенин, който е част от растението, подобрява образуването на неврони и укрепва невронната комуникация. Това подобрява концентрацията и паметта. Редица изследователи обмислят апигенина като лечение на болестта на Алцхаймер, според проучване, публикувано в списание Anatomical Science International.

Добър за костите

Витамин К, на който е особено богат магданозът, укрепва скелета и повишава минералната плътност на костите. Резултатите от проучване показали, че високият прием на витамин К намалява риска от фрактури на костите с 22%.

Поддържа зрителната острота

Каротеноидите в магданоза – лутеин, бета-каротин и зеаксантин, помагат за поддържане на добро зрение. По-специално, има проучвания, които показват, че високият прием на каротеноиди намалява дегенерацията на макулата, която причинява постепенна загуба на зрение. Бета-каротинът предпазва от заболявания на роговицата и конюнктивата на очите, може да подобри нощното и периферното зрение.

Подобрява работата на сърцето

Полезните свойства на магданоза са пряко свързани със съдържащите се в него флавоноиди, естествени антиоксиданти, които намаляват окислителните процеси и предпазват сърдечносъдовата система, спомагайки за понижаване на кръвното налягане и нивата на холестерола. Проучване на 58 000 души установило, че приемът на фолиева киселина намалява развитието на сърдечни заболявания с 38%.

Антибактериален ефект

Благодарение на тръпчивия си вкус, пресният магданоз има добри антибактериални и противогъбични свойства. Редица изследвания показали, че екстрактът от магданоз се справя с бактериите Staphylococcus aureus – причинителите на пневмония и менингит. Магданозът помага и за спиране растежа на бактериите Listeria и Salmonella, които причиняват отравяне.

Стимулира бъбречната функция

Магданозът допринася за доброто функциониране на този орган и резорбцията на камъните в него. Засега това се потвърждава само от експерименти върху плъхове, при които екстрактът от семена от магданоз подобрил функционирането на отделителната система.

Реклама
Leave a Comment

Последни новини

Промени в престоя на американски военни самолети в България: Ето каква е причината

Четири американски самолета напуснаха временно летище София В последните дни се появи интерес към присъствието…

преди 11 часа

СДВР започна проверка за заплахи срещу пострадали при катастрофата на „Челопешко шосе“

Разследват заплахи срещу пострадали при катастрофа: СДВР се самосезира по случая на „Челопешко шосе“ Столичната…

преди 11 часа

Тръмп: На Иран им отне твърде дълго време за преговори, ще платят висока цена

Тръмп към Иран: „Ще платите висока цена“ заради бавните преговори Напрежението в Близкия изток отново…

преди 11 часа

Румен Радев към Молдова: Реалните реформи са ключът към европейската интеграция

България подкрепя Молдова по пътя към ЕС: Радев и Мунтяну обсъдиха задълбочаване на отношенията Министър-председателят…

преди 12 часа

Рокади в приходната агенция: МС назначи Борис Михайлов за шеф на НАП

Борис Михайлов се завръща начело на НАП: Кой е новият изпълнителен директор? Министерският съвет официално…

преди 12 часа

Компенсации за семейства с неприети деца в градина във Варна и страната

Родители на неприети в детски заведения деца получават компенсации за 2026 година Правителството взе ключови…

преди 12 часа