Любопитно

Учени обясниха защо е добре да преваряваме питейната вода

Реклама

Преваряването на питейна вода може да намали микропластмасите с до 90%, показва ново изследване

Проучване от китайски учени сочи, че преваряването на чешмяна вода преди консумация е силна дългосрочна стратегия за намаляване на глобалното въздействие на микропластмасите – опасни миниатюрни частици, които все по-често се откриват в тялото ни чрез храната, напитките и въздуха, който дишаме. Това просто действие, според изследването, може значително да намали присъствието на нанопластмаси и микропластмаси във водата, с която се срещаме всеки ден.

Научните данни: кипенето срещу пластмасите във водата

Изследването е проведено от екип от Медицинския университет в Гуанджоу и Университета в Джинан, и публикувано в списанието Environmental Science & Technology Letters. Учените са добавили нано- и микропластмаси към вода с различна твърдост и са я варили пет минути. Резултатите показват, че концентрацията на пластмасови частици спада с 25% в по-мека вода и до цели 90% в много твърда вода, благодарение на минералите, които се съдържат в нея. Кипенето активира калциевия карбонат, който улавя пластмасите и така ги отделя от питейната вода.

Как работи процесът и какви съдове да използваме

Според инженерът по биомедицина Джимин Ю, един от авторите на изследването, калциевият карбонат във водата се свързва с микропластмасите при високи температури и образува котлен камък, който се улавя лесно. Учените препоръчват използването на филтри от неръждаема стомана, а не пластмасови съдове, за да се отдели варовикът, съдържащ микропластмасите.

Здравословните рискове от микропластмасите и значението на преваряването

Микропластмасите вече са официално признати за потенциална заплаха за човешкото здраве. Все повече научни изследвания ги свързват с повишен риск от сърдечни болести и инсулти. През миналата година бе доказана връзка между наличието на микропластмаси в артериите и риска от инфаркт или инсулт. Освен това, проучвания сочат, че хора с деменция имат по-високи нива на микропластмаси в мозъка си.

Учените напомнят, че пиенето на преварена вода е древна практика в азиатските страни като Китай, Виетнам и Индонезия. С напредъка на съвременната наука се вижда, че тази традиция има реален здравословен смисъл и днес. Екипът от изследователи в Китай подчертава, че са необходими допълнителни изследвания, които да проучат дали варенето на вода може да попречи и на други опасни изкуствени материали да навлязат в човешкото тяло.

Изводи и препоръки

Преваряването на чешмяна вода е доказано лесен и достъпен метод, който може значително да намали нашия контакт с опасните микропластмаси. Ако се стремите да подобрите здравето си и да защитите семейството си от невидимите рискове в ежедневната вода, тази стратегия заслужава внимание. Използвайте съдове и филтри от неръждаема стомана и се уверете, че водата кипи поне пет минути, особено ако живеете в район с твърда вода.

Реклама
Leave a Comment

Последни новини

Ниско кръвно в жегите: Как да се предпазим и какво да правим при прималяване

  Летните горещини носят сериозни предизвикателства за здравето, особено за хората, страдащи от ниско кръвно…

преди 58 минути

5-годишно дете е прекарало месец в къща на ужасите в село край София

Ужасяващи новини идват от Врачанско, където 5-годишно дете е станало жертва на системен побой. Сигналът…

преди един час

Рецепта за идеален таратор: Бърз, лесен и неустоим летен специалитет

Лятото е време за леки и освежаващи храни, а нищо не утолява жаждата и не…

преди един час

Астрономическото лято в България пристига през новата седмица

Официалното начало на най-топлия сезон в България е свързано със слънцестоенето, което тази година ще…

преди един час

Предстои рязка промяна на времето в нощта срещу вторник

Началото на новата седмица ще бъде белязано от преобладаващо слънчево време и повишаващи се температури,…

преди един час

Водоподаването в част от кв. Аспарухово е спряно

Жителите на високата част на квартал „Аспарухово“ във Варна ще бъдат засегнати от временно прекъсване…

преди един час