Колаж: "Нова Варна"
Учени от Колумбийския университет установиха, че дефицитът на желязо в ранна възраст може да има дългосрочни последици за имунната система. Данните бяха публикувани в Journal of Immunology и показват, че дори след нормализиране на нивото на желязо, тялото се справя по-лошо с вирусните инфекции като грипа.
В експерименти с мишки екипът проследи функцията на паметните Т-клетки – специални имунни клетки, които „запомнят“ срещи с вируси и бързо реагират при повторна инфекция. Животните, хранени с диета, бедна на желязо, показват по-слаба активация на имунните клетки в белите дробове. Този ефект се откроява още повече спрямо мишки, получавали хранителни продукти с достатъчно желязо.
Изследванията доказват, че паметните Т-клетки при мишки с недостиг на желязо се развиват нормално, но губят способност да произвеждат ключови защитни протеини – интерферон гама и тумор некрозис фактор-алфа. Тези вещества разпознават и атакуват вирусите. Най-тревожното откритие е, че дисфункцията на имунните клетки продължава дори след възстановяването на нивата на желязо.
Това означава, че дефицитът на важния микроелемент в детството води до по-слаба защита срещу вируси за дълги години напред. Недостатъчното желязо е сред най-често срещаните здравословни проблеми в световен мащаб, най-вече при децата – в САЩ близо 10% от подрастващите изпитват подобен недостиг. Заболявания като анемията и отслабена имунна система застрашават здравето особено интензивно по време на растеж и развитие.
Редовните скринингови изследвания за анемия позволяват да се идентифицират децата с тежък недостиг на желязо, но истински важно е именно предотвратяването на проблема. Балансирана диета и периодични консултации с педиатър са определящи, подчертават авторите на изследването. Екипът планира да продължи работата си, за да намери начини за засилване на имунния отговор при децата с железен дефицит и да проучи връзката между ниските нива на желязо и хронични белодробни заболявания като астма.
За да подобрите усвояването на желязо от растителни храни, комбинирайте ги с цитрусови плодове, чушки, домати и киви. Избягвайте чай и кафе по време на хранене – те намаляват абсорбцията на желязо.
Стресът, забързаният начин на живот и постоянният поток от информация често ни пречат да постигнем…
Нивото на река Дунав достигна безпрецедентно ниски стойности, което предизвиква загриженост за работата на АЕЦ…
Столичната дирекция на вътрешните работи (СДВР) проведе серия от успешни полицейски операции в петък, насочени…
Изясняват се обстоятелствата около смъртта на 31-годишен мъж, който е загинал тази сутрин при инцидент…
Екипаж от 24-та авиационна база на Военновъздушните сили (ВВС) проведе днес сложна спасителна операция в…
В рамките на специализирана полицейска операция за спазване на Закона за движението по пътищата, проведена…
Leave a Comment