Любопитно

Опасни съставки в пакетираните храни: Какво крият етикетите за здравето ни?

Реклама

Ново проучване свързва консервантите в храните с риск от хипертония и сърдечни заболявания

Съвременният начин на живот превърна пакетираните и готови за консумация храни в неизменна част от нашето ежедневие. Удобни, достъпни и с дълъг срок на годност, те пестят време, но често идват с „невидима цена“ за нашето здраве. За да запазят свежестта, цвета и текстурата си, производителите използват широк спектър от консерванти и добавки. Макар тези вещества да са регулирани и считани за безопасни, съвременната наука започва да поставя под въпрос техния дългосрочен ефект върху организма.

Мащабно проучване разкрива тревожни зависимости

Ново проучване, публикувано в European Heart Journal, хвърля светлина върху потенциалните рискове от често консумирани добавки. Изследването е дело на екип от учени от INSERM, Université Sorbonne Paris Nord и Université Paris Cité, като се базира на данни от мащабната платформа NutriNet-Santé.

В продължение на 7 до 8 години екипът е проследил хранителните навици на 112 395 доброволци. Участниците са записвали подробно всяка консумирана храна и напитка, което позволило на изследователите да анализират прецизно количеството и вида на приеманите консерванти. Основният фокус на мониторинга е бил върху развитието на хипертония (високо кръвно налягане) и сърдечно-съдови заболявания.

Кои съставки са под лупа?

Резултатите показват ясна статистическа връзка: хората с по-висок прием на определени консерванти са изложени на по-голям риск от здравословни проблеми. Изследването откроява осем специфични добавки, свързани с повишен риск от хипертония:

  • Калиев сорбат;
  • Натриев нитрит;
  • Лимонена киселина;
  • Екстракти от розмарин;
  • Съединения на витамин C (включително аскорбинова киселина).

Важно е да се отбележи, че част от тези вещества, като лимонената и аскорбиновата киселина, се считат за безопасни и присъстват в огромен набор от продукти, достъпни на пазара.

Механизми на вредата и научни изводи

Учените подчертават, че данните не доказват пряка причинно-следствена връзка, а по-скоро статистическа асоциация, която зависи и от начина на живот, физическата активност и общия хранителен режим. Възможните вредни механизми включват:

  • Повишен оксидативен стрес;
  • Възпалителни процеси в организма;
  • Метаболитни промени;
  • Негативно влияние върху чревната микробиота.

Въпреки че са необходими още изследвания, заключенията от този анализ се вписват в препоръките на здравните експерти: ограничаване на силно преработените храни за сметка на естествени и минимално обработени продукти.

Реклама
Leave a Comment

Последни новини

„Евровизия“ 2027 в Бургас: Апартаменти се предлагат за над 12 000 евро за три нощувки

Цените за нощувки в Бургас за Евровизия 2027 стигат над 4000 евро на вечер Домакинството…

преди 16 минути

За 5-годишното дете, борещо се за живота си: Според съседи било бутнато от мост

Дете се бори за живота си в "Пирогов": Прокуратурата иска постоянен арест Състоянието на 5-годишното…

преди 28 минути

Частично бедствено положение в община Трявна заради „ЕМКО“

Зона от 500 метра край Белица под специален режим след инцидента в "ЕМКО" Частично бедствено…

преди един час

Преподавател от Русе се нуждае от 100 000 долара за животоспасяващо лечение

Ученици и близки подкрепят учител от Русе в битката с рака на гърдата Учителката от…

преди един час

Кметът на Бургас след новината за „Евровизия“: Всички сме България и ще я покажем на света

Димитър Николов благодари на София, Пловдив и Варна и заяви: Политиката не трябва да влиза…

преди 2 часа

Бургас празнува домакинството на „Евровизия“ 2027 под звуците на Bangaranga

Аплодисменти и танци в Бургас след новината за домакинството на "Евровизия" през 2027 г. Служители…

преди 2 часа