Вижте кои са хитовете на “Киномания” 2018 във Варна

снимка Киномания
снимка Киномания

Традиционният вече кинофестивал “Киномания” ще се проведе във Варна от 16-и до 29 ноември във Фестивален и конгресен център. Едни от най-горещите и качествени заглавия на сезона са събрани в тазгодишната програма.

ПРОГРАМА:

16 ноември – зала 1 – 19:00 ч.

ОТКРИВАНЕ НА КИНОМАНИЯ 2018

“ВСИЧКИ ЗНАЯТ” – Испания, Франция, Италия, 2018, 132 мин.

Режисьор и сценарист: Асгар Фархади

В ролите: Пенелопе Крус (Лаура), Хавиер Бардем (Пако), Рикардо Дарин (Алехандро), Едуард Фернандес (Фернандо), Барбара Лени (Беа), Инма Куеста (Ана), Елвира Мингес (Мариана), Рамон Бареа (Антонио)

С цели 2 награди “Оскар” в биографията си, Асгар Фархади вече няма какво да доказва, но авторът на “Раздялата” и “Търговският пътник” продължава да изследва нови територии.

С “Всички знаят” той променя мястото на действие от родния си Иран в обляната от слънце Испания, и избира за главните роли трима от най-магнетичните актьори в испаноезичното кино. Хавиер Бардем, Пенелопе Крус и Рикардо Дарин са в стихията си в тази завладяваща история за подозрения, пари и потомство. За сватбата на сестра си Лаура пристига заедно с дъщеря си тийнейджърка и по-малкия си син в селото, където е израснала. Оставила е съпруга си Алехандро в Аржентина и волно се впуска в простите удоволствия от своята младост. Но във фамилията й напреженията зреят току под повърхността, а и разсеяните чувства към някогашния й партньор Пако, който сега се грижи за близките лозя, допълнително ще усложнят ситуацията. Все пак, всички са се събрали за голямото сватбено тържество, когато след ненадейно спиране на тока се оказва, че дъщерята на Лаура е изчезнала. В майсторски изградената постановка на Фархади той се интересува повече от това, което се случва когато идиличният блясък започва да потъмнява. Затягайки напрежението в своя трилър сюжет, той разкрива събития и измени, довели до причината за отвличането на момичето.

Както и в предишните си филми, Фархади показва умение да акцентира върху осезаемите социални детайли – начинът, по който един мъж носи селското си минало, дори и когато вече сам е земевладелец, или как една жена може да се превърне в чужденка за фамилията си само с напускането на родната си страна. Богат на нюанси, изключително въздействащ и озарен от великолепната звездна актьорска игра, Всички знаят е същинско удоволствие за гледане.

снимки Киномания

Номинации:

Кан – Откриваща гала; Конкурсна програма

17 ноември – зала “Европа” – 11:00 ч.

КИНОМАНИЯ 2018

“СВЕТЪТ НА МАРНИ” – Германия, Белгия, 2018, 84 мин, анимация, дублиран на български език

Режисьори и оператори: Кристоф и Волфганг Лауенщайн

Разглезената оранжева котка Марни си живее комфортно при своите стопани. Тя никога не е излизала извън своя защитен дом и познава реалния свят единствено от любимото си криминално шоу по телевизията.

Любящата й стопанка Розалинде предугажда всяко желание на Марни. Един ден братът на Розалинде Паул се появява изневиделица и успява да прикотка Марни в една кутия, обещавайки й главна роля като специален агент на тайна мисия.

Марни се впуска в тази уникална възможност, но на първия кръстопът се изгубва. По пътя към нея се присъединяват устатото, но срамежливо куче Елвис и магаренцето Антон, което си мечтае да стане цирков артист, дегизирано като зебра. Когато към дружината се включва и невротичния петел Егберт, четиримата юначни животни отмъкват червен ван, който се оказва издирван от полицията. Така те са взети погрешно за опасна банда крадци на изкуство. За умната малка Марни мисията е ясна: да залови истинските бандити и да спаси честта на приятелите си.

17 ноември – зала 1 – 16:00 ч.

КИНОМАНИЯ 2018

“СМАРТ КОЛЕДА” – България, 2018, 90 мин.

Сценарист и режисьор: Мария Веселинова

В ролите: Константин Гергинов, Калин Врачански, Кръстю Лафазанов, Орлин Павлов, Поли Генова, Константин Икономов, Радослава Неделчева, Константин Лунгов, София Георгиева, Стефания Колева, Пенко Господинов, Живко Джуранов, Станислав Пеев, Николай Брънзалов, Васил Димитров

С подкрепата на: Национален филмов център

Деветгодишният Марти попада в работилницата на Дядо Коледа и я модернизира, но компютърна грешка обърква работата. Момчето признава, че е сбъркало, и вместо наказание, получава прошка и подкрепа от всички джуджета. Заедно те успяват да спасят Коледа.

Мария Веселинова е автор на проекти за детски програми, сериали и спектакли. По време на обучението си в НБУ снима филма “Сомнамбулът“ (2013), представен на всички български фестивали и селектиран в конкурсната програма на няколко европейски фестивала на късометражното кино.

36 Фестивал на българския игрален филм “Златна роза“: диплом за оригинална идея за детски филм – МАРИЯ ВЕСЕЛИНОВА и наградата на публиката

 

снимка Киномания

17 ноември – зала “Европа” – 17:30 ч.

КИНОМАНИЯ 2018

“ГЛОРИЯ БЕЛ” – Чили, САЩ, 2018, 102 мин,

Режисьор и сценарист: Себастиан Лелио

В ролите: Джулиан Мур (Глория Бел), Джон Туртуро (Арнолд), Майкъл Сера (Питър), Брад Гарет (Дъстин), Карън Писториус (Ан), Барбара Зукова (Мелинда)

Тазгодишният носител на “Оскар” за чуждоезичен филм, чилиецът Себастиан Лелио, прави римейк на филма си, който спечели международно реноме – Глория (2013), като пренася перипетиите на главната героиня в Лос Анжелис и кани неподражаемата Джулиан Мур за главната роля.

Глория обожава своите пораснали деца Питър и Ан, но й е по-интересно да бъде нещо повече от баба. Тя предпочита да прекарва вечерите си, танцувайки в клубове за необвързани, надявайки се да срещне подходящия мъж. И сякаш всичко си идва на мястото, когато Глория се запознава с Арнолд, който се увлича по сияйната й усмивка и съзира красотата зад големите й очила. Но той си е позволил да зависи твърде много от бившата си съпруга и порасналите си дъщери, и изглежда не знае как да се отърси от миналото си.

Извличайки завладяваща енергия от новите си актьори и локации, Лелио следва Глория, докато тя се лута из любовта на средна възраст, за да установи какво всъщност иска. Всички можем да симпатизираме на Арнолд – Туртуро никога не е бил по-комично уязвим, но именно Глория е по-енигматичният персонаж. Подходът на Мур към героинята й е същинско откровение: докато удържа волния дух на Глория и копнежа й по обвързване, тя всъщност открива удоволствието да танцуваш сам.

снимки Киномания

Диана Санчес

17 ноември – зала 1 – 19:00 ч.

КИНОМАНИЯ 2018

“СТАРЕЦЪТ И ОРЪЖИЕТО” – САЩ, 2018, 93 мин.

Режисьор и сценарист: Дейвид Лауъри

В ролите: Робърт Редфорд (Форест Тъкър), Кейси Афлек (Джон Хънт), Дани Глоувър (Теди), Тайка Съмптър (Морийн), Айзая Уитлок-син (детектив Джийн Дентлър), Джон Дейвид Уошингтън (лейт. Кели), Том Уейтс (Уолър), Сиси Спейсик (Джюъл), Елизабет Мос (Дороти), Кийт Карадайн (кап. Колдър)

По статията на Дейвид Гран в “The New Yorker”

Робърт Редфорд обяви, че това ще бъде последният му филм като актьор, и като такъв очарователното забавно криминале за елегантния банков обирджия Форест Тъкър e идеално попадение за легендарна кариера, сред чиито основни филми е създадения преди почти 50 години Бъч Касиди и Сънданс Кид. Тъкър, починал в затвора през 2004 г., също е легенда: той е бил приветлив и кротък възрастен мъж, извършил последния си обир на 78-годишна възраст, увенчавайки кариера, превърнала го в един от най-скандалните банкови обирджии от миналия век. А това, че е и един от най-великите бегълци от затвори – измъквал се е успешно 18 пъти, плюс други 12 провала – добавя още блясък към неустоимата му личност. Редфорд залага на цялото си очарование, за да разкаже история за изпечен престъпник, когото дори полицията признава като изтънчен джентълмен с неподражаем стил. Незаслужено забравената носителка на “Оскар” Сиси Спейсик също е в стихията си като последният обект на любовен интерес за Тъкър, а Кейси Афлек играе полицаят, зарекъл се да го вкара зад решетките. С още великолепни актьори в поддържащите роли, екранът все пак принадлежи на г-н Редфорд…

 

Номинации:

Лондон – Конкурсна програма

18 ноември – зала “Европа” – 11:00 ч.

“МУМИНИТЕ И ЧУДНАТА ЗИМНА СТРАНА” – Финландия, Полша, 2017,

82 мин., анимация, дублиран на български език

Режисьори: Ира Карпелан, Якуб Вронски и Бартош Вержбета

Появили се в поредица от детски книжки на финландската писателка Туве Янсон, създанията с чудати форми, наречени Мумини, обитатели на живописната Муминска долина, са безспорно най-разпознаваемата финландска културна емблема. Техните истории са докосвали семейства по целия свят чрез всички медии. В тази най-нова куклена анимация зимата се спуска над долината и Мумините се приготвят за зимен сън, малкият Муминтрол се чуди какво носи всъщност този сезон, докато те спят сладко-сладко. Любопитството му се разгаря, когато научава, че тайнствен гост на име Коледа е на път и скоро ще похлопа на вратата им. И така, Муминтрол се мята през прозореца, за да се озове в чудат, непредсказуем и понякога опасен, но пък привлекателно красив нов свят. Скоро към Муминтрол се присъединяват Татко Мумин и Мама Муминка, както и приятелите му – буйната Малка Мю и проницателният Тоо-тики. Докато се подготвят да посрещнат госта си, те научават безценни уроци за взаимността, приятелството, добротата и разбират, че топлотата на тяхното присъствие е най-чудесния коледен подарък.

18 ноември – зала 1 – 18:00 ч.

“ВАН ГОГ: ПРЕД ПОРТИТЕ НА ВЕЧНОСТТА” – САЩ, Франция, 2018, 110 мин.

Режисьор: Джулиън Шнабел

В ролите: Уилям Дефо (Винсент ван Гог), Рупърт Френд (Тео ван Гог), Оскар Айзък (Пол Гоген), Мадс Микелсен (Свещеника), Матийо Амалрик (д-р Пол Гаше), Еманюел Сение (мадам Жину), Нилс Ареструп (Лудия), Ан Консини (Учителката), Венсан Перес (Директора), Владимир Консини (д-р Феликс Рей)

“Този филм е за един художник и неговото рисуване, както и за тяхната връзка с вечността.” – Джулиън Шнабел

Новият филм на Джулиън Шнабел пленява с осезаемия начин, по който ни кара да усетим светлината в света на Ван Гог. Вдъхновеният екип създатели на Пред портите на вечността ефикасно съчетава чувственото, емоционалното и духовното, предавайки известните факти от живота на великия художник. Сърцето на този изумителен филм е покъртителното изпълнение на Уилям Дефо – неговият Винсент е едновременно просветлен, луд, брилянтен, безпомощен, съсипан и, в крайна сметка, триумфиращ.

снимка Киномания

Награди:

Венеция – Купа “Волпи” за най-добър актьор на Уилям Дефо

18 ноември – зала “Европа” – 20:00 ч.

“ВКЪЩИ ВСИЧКИ СА ДОБРЕ” – Италия, 2018, 105 мин

Режисьор: Габриеле Мучино

В ролите: Стефано Акорси (Паоло), Пиерфранческо Фавино (Карло), Стефания Сандрели (Алба), Клаудия Джерини (Беатриче), Каролина Крешентини (Джиневра), Валерия Соларино (Елетра), Джампаоло Морели (Диего), Сабрина Импачаторе (Сара), Елена Кучи (Изабела), Джанмарко Тоняци (Рикардо), Масимо Гини (Сандро), Ивано Марескоти (Пиетро), Джулия Микелини (Луана), Сандра Мило (Мария)

Неочаквана буря изненадва членовете на голяма фамилия, събрали се да отпразнуват 50-годишнината от сватбата на своите родители на остров Иския. Цялото семейство е принудено да живее под един покрив в продължение на две денонощия, което води до избухването на отдавна потискани конфликти.

Съдбите на братя и сестри, братовчеди и племенници се преплитат необратимо. Изплуват забравени свади от миналото, възпламеняват се нови несъгласия и се очертава бъдеще, несигурно за всеки от присъстващите. Островът се преобразява в лабиринт от страсти. Всеки от героите трябва да преосмисли своите персонални, сантиментални, семейни и професионални обвързаности.

19 ноември – зала 1 – 19:00 ч.

снимка Киномания

“ПАПА ФРАНЦИСК: ЧОВЕК НА ДУМАТА” – Франция, 2018, 96 мин., документален

Режисьор: Вим Вендерс

Новият документален филм на Вим Вендерс е по-скоро лично пътуване заедно с папа Франциск, отколкото биографичен филм за него. Идеите на папата и неговите послания са в центъра на този документален поглед, който представя работата му по реформиране на църквата и отговорите му на днешните глобални въпроси. От дълбоката му загриженост за неравенството между бедните и богатите, до отдадеността му на каузите за околната среда и социалната справедливост, папа Франциск ангажира публиката лице в лице и призовава за мир.

Селекции:

Кан – Специална прожекция

19 ноември – зала “Европа” – 20:00 ч.

“ФАРЕНХАЙТ 11/9” – САЩ, 2018, 128 мин., документален

Режисьор и сценарист: Майкъл Мур

Майкъл Мур преобръща заглавието на по-ранния си филм, тъй като темата му сега е Тръмп – настоящият американски президент, избран на 9 ноември преди 2 години. Мур е същински гений в аргументирането на тезите си с яснота и завладяваща убедителност. Със специфичния си хумор режисьорът изследва какво доведе до възхода на Тръмп във властта, яростно критикувайки Демократичната партия и алчността на медиите. Той разследва и ролята на администрацията на Обама, обвинявайки я в много грешни политически решения и апатия към политическите разочарования в САЩ. Мур представя някои тревожни сравнения между Тръмп и предишните лидери, обвинявайки всички тях в демагогия. Той обръща внимание на скорошни случаи, разтърсили сериозно Америка, като ги използва да покаже гнилостта на управлението, но и да изтъкне възхода на гражданската активност, събираща все повече поддръжници. С Фаренхайт 11/9 Мур рисува яростен и обезпокоителен портрет на Америка при Тръмп.

Ана Дейвид

20 ноември – зала “Европа” – 18:15 ч.

“РУБЕН БРАНД, КОЛЕКЦИОНЕР” – Унгария, 2018, 94 мин, анимация

Режисьор: Милорад Кръстич

Съсипан след смъртта на баща си и измъчван от халюцинации, свързани с някои от най-великите картини в света, психиатърът Рубен Бранд осъзнава, че има нужда от помощ. За негов късмет контингента му от криминални пациенти е готов да се притече: от гъвкавата клептоманка Мими през якия бодигард на знаменитости Чао-Чао Джо до недотам дискретния компютърен спец Фернандо. Скоро колоритната банда започва да обира прочутите музеи – Лувъра, Тейт, Уфици, Ермитажа, МоМА, – открадвайки 13 от най-прочутите картини.

Вдъхновен и изобретателен, анимационният шедьовър на Милорад Кръстич е изпълнен с препратки към историята на изкуството и замайващи тълкувания на модерните психологически идеи. Зареден със стимулиращ оркестров саундтрак, филмът елегантно лавира между атмосферата на хичкоковска мистерия и шеметен екшън в стила на Мисията невъзможна.

Селекции:

Локарно – “Пиаца Гранде”

21 ноември – зала “Европа” – 18:00 ч.

BlackKklansman – САЩ, 2018, 134 мин

Режисьор:Спайк Лий

В ролите: Джон Дейвид Уошингтън (Рон Сталуърт), Адам Драйвър (Флип Цимерман), Лора Хариър (Патрис Дюма), Тофър Грейс (Дейвид Дюк), Робърт Джон Бърк (началник Бриджис), Хари Белафонте (Джеръм Търнър)

Базиран на истинска история

В края на 70-те години Рон Сталуърт става първият офицер от полицията в Колорадо Спрингс с афро-американски произход. Нашега новобранецът Сталуът набира номер от вестникарска реклама за нови членове на Ку Клукс Клан и ето че скоро си уговаря дори среща. Рон увещава колегата си Флип Цимерман да отиде на срещата. В следващите месеци Сталуърт ръководи разследването си по телефона, докато Цимерман осъществява всички лични срещи с членовете на Клана. През цялото време двете ченгета са наясно с огромния риск, който поемат с изпълнените с омраза, пристрастени към оръжията и склонни към насилие членове на Клана.

Лий е във върхова форма, ескалирайки напрежението. Решавайки филма в жанра на полицейския трилър, той намира време и за хумор, и за романтика. Режисьорът отдава почит на “Blaxploitation” филмите от епохата, подчертавайки влиянието на киното върху расовите отношения от Раждането на една нация на Грифит, през филмите за Тарзан, до Отнесени от вихъра.

Награди:

Кан – Голямата награда на журито

Локарно – Наградата на публиката

22 ноември – зала “Европа” – 18:00 ч.

“БЕКАСИН!” – Франция, 2018, 102 мин

Режисьор и сценарист: Брюно Подалиде

В ролите: Емелин Баяр (Бекасин), Карин Виар (Ермин, маркиза Гран-Ер), Дени Подалиде (Адалбер Прое-Минан), Брюно Подалиде (Растакуерос), Жозиан Баласко (г-ца Шатен), Мишел Вийермос (чичо Корантен)

Родена в бедно фермерско семейство в Бретан, Бекасин си намира работа като бавачка при маркиза Дьо Гран-Ер, която тъкмо е осиновила чудно бебе на име Лулот. Между детето и Бекасин се оформя силна връзка и животът изглежда прелестен, докато Гран-Ерови не са заплашени от банкрут… Ще може ли Бекасин да спаси ситуацията? Наивна, забавна, мечтателна, оптимистка, любяща, Бекасин е също така и изобретателна, смела и винаги готова да овладее всяка суматоха по свой уникален начин – същинска супергероиня като никоя друга. Отличен със “Сезар” още за своя дебют като режисьор през 1998 г., Подалиде се завръща със семеен филм, адаптиран по любимите на поколения французи комикси за Бекасин.

22 ноември – зала “Европа” – 20:00 ч.

“ЧУВСТВАМ СЕ ДОБРЕ” – Франция, 2018, 103 мин

Режисьори и сценаристи: Беноа Делепин и Гюстав Керверн

В ролите: Жан Дюжарден (Жак Пора), Йоланд Моро (Моник Пора), Жо Даан (Маню), Лу Кастел (Грегори), Жан-Беноа Югьо (Венсан)

Жан Дюжарден играе Жак – ухилен мошеник, обсебен от идеята да намери проект, от който да забогатее. С присъщата си налудничавост той решава, че решението е да предлага евтини и бързи козметични корекции, и отвежда сърдечната си, социално ангажирана сестра Моник не къде да е, а в България. Във Франция Моник е лидер на комуна, приютила бездомници, занимаващи се с рециклиране на употребявани стоки. Част от неподражаемата оригиналност на филма е, че снима истински обитатели на един от известните във Франция центрове “Емаус” (които от време на време предлагат чудати музикални изпълнения). Изпъстрен с ярки цветове и безсрамна пакостливост, както и предишните филми на тандема Делепин/Керверн, Чувствам се добре е еуфорично, радостно сюрреалистичен и напълно съответства на заглавието си.

Джонатан Ромни

Селекции:

Локарно – Пиаца Гранде

23 ноември – зала “Европа” – 18:30 ч.

“СОНЯ ЙОНЧЕВА. SEMPRE LIBERA” – България, 2018, 60 мин., документален

Режисьор и продуцент – Георги Тошев

В ролите: Соня Йончева, Пласидо Доминго, Антонио Папано, Валерий Гергиев, Масимо Дзанети, Майкъл Фабиано, Томъс Хемпсън, Теменуга Йончева

“Соня Йончева. Sempre Libera” проследява драматичната и пълна с превратности, препятствия и тайни съдба на най-обещаващото сопрано в света днес – 36-годишната Соня Йончева.

Само за 10 години тя успя да преодолее предразсъдъците на диригенти и директори на театри и да изпее едни от най-трудните оперни партии – “Травиата”, “Тоска”, “Норма”, “Дон Карлос”, “Бохеми”, “Медея”…

Да бъде единственият артист в историята на Метрополитън опера, който в един сезон участва в три спектакъла, всеки един от които предавани на живо в 2000 кинотеатри по целия свят.

Как момичето от Пловдив се превърна в любимка на критика и публика?

Какво я кара непрекъснато да рискува в професионалните си и житейски избори?

Как може да съвместява живота на дива с този на майка и съпруга?

Това е филм, който проследява в развитие случването на една изключителна кариера. Филм за постижимостта на една мечта.

23 ноември – зала 1 – 19:00 ч.

“МАРИЯ МАГДАЛЕНА” – Великобритания-Австралия, 2018, 120 мин

Режисьор: Гарт Дейвис

В ролите: Руни Мара (Мария Магдалена), Хоакин Финикс (Исус), Чиуетел Еджиофор (Петър), Тахар Рахим (Юда), Ариан Лабед (Рачел), Дени Меноше (Даниел), Лубна Асабал (Сузана), Чеки Карио (Елиша)

Ситуиран в Светите земи през първи век, Мария Магдалена е историята на млада жена, която напуска своето малко рибарско селце и традиционното си семейство, за да се присъедини към едно радикално ново социално движение. То е водено от харизматичния лидер Исус от Назарет, който повелява, че светът се променя. Мария търси нов начин на живот и автентичност, които са й отказани от сковаващитете догми на епохата. Влиянието на Исус нараства и следовниците му стават все повече, вдъхновени от посланията му. Духовното пътуване на Мария я отвежда в столицата Йерусалим, където тя трябва да осъзнае реалностите около съдбата на Исус, и своята собствена роля в нея.

23 ноември – зала “Европа” – 20:00 ч.

“ВИДЕНИЕ” – Япония-Франция, 2018, 109 мин

Режисьор и сценарист – Наоми Кавасе

В ролите: Жюлиет Бинош (Жан), Масатоши Нагасе (Сатоши), Таканори Ивата (Рин), Мари Нацуки (Аки), Минами (Хана)

Японската режисьорка Наоми Кавасе е от тази рядка порода кинематографисти, които могат да преведат духовните теми на езика на киното с благоговение и въображение. Ситуиран в магическите планини Йошино в родния регион на Кавасе – Нара, Видение е най-личният й филм до момента.

Жан e френска писателка, дошла в Япония в търсене на “видение” – специална билка, която може да бъде намерена веднъж на 997 години. За нея се знае, че потиска слабостта и агонията у консумиралите я. С пристигането си Жан среща необщителния Томо и менторката му Аки – харизматична пророчица и пазителка на горите, за която се твърди че е на поне 1000 години. Скоро след като Томо се съгласява Жан да остане с него, Аки изчезва, а на нейно място се появява млад мъж. Когато настъпва съкровеният момент с появата на билката “видение”, времето сякаш се изплъзва от обичайното си протичане, предлагайки нови възможности пред човешкото съществуване.

Видение изглежда безплътен, но Кавасе се грижи да го приземи чрез осезаеми, чувствени неща – като дървета, храна, човешки докосвания. Бинош и Нагасе даряват филма със сърцати изпълнения, наситени с усещане за желание, чудо и безсъние. Това е история за нещо, което повечето от нас пренебрегват в ежедневието, а то е сред най-важните неща, които можем да изпитаме в този живот: единодушието.

Камерън Бейли

Номинации:

Сан Себастиан – Конкурсна програма

24 ноември – зала “Европа” – 16:00 ч.

“БЕЛИЯТ ЗЪБ” – Франция, Люксембург, 2018, 85 мин, анимация, дублиран на български език

Режисьор: Александър Еспигар

Носителят на “Оскар” за късометражна анимация (за Г-н Юбло през 2013 г.) Александър Еспигар представя своя пълнометражен дебют – екранизация по обичания от поколения зрители роман на Джек Лондон. На куче вълча порода, родено сред дивата природа, му се налага да се сблъска с човешкия свят. Израснал сред снежните и враждебни простори на Далечния Север, Белия зъб е приютен от вожда Сивия бобър и неговото индианско племе. Неволята принуждава вожда да даде Белия зъб на жесток човек, който иска да го превърне в бойно куче. Белия зъб е спасен от неговото нечовешко отношения от добросърдечна двойка, която го научава как да владее дивите си инстинкти и да стане техен приятел.

Номинации:

Анси – Конкурсна програма

Шанхай и Хамбург – Анимационни конкурси

24 ноември – зала 1 – 19:00 ч.

“КУРСК” – Белгия, Люксембург, 2018, 117 мин

Режисьор: Томас Винтерберг

В ролите: Матиас Шьонертс (кап.-лейт. Михаил Калеков), Леа Сейду (Таня Калекова), Колин Фърт (Дейвид Ръсел), Макс фон Сюдов (Борис Елцин), Миглен Мирчев (кап. Тимошенко) и със специалното участие на Михаел Нюквист, Петер Зимонишек, Аугуст Дил и Матиас Швайгхьофер

Потъването на ядрената подводница “Курск” през август 2000 г. бе от онези трагедии, които можеха да бъдат избегнати. Катастрофата е детайлно пресъздадено в новия филм на Томас Винтерберг и сценариста Робърт Родат (Спасяването на редник Райън).

Това е първото голямо учение за руския военноморски флот след края на Съветския съюз; подводницата “K-141 Курск” е считана за непотопяема, а екипажът – за най-добрия в Северния флот. В него се открояват капитан-лейтенант Михаил Калеков – отдаден на дълга си морски офицер с любяща съпруга, дете и още едно на път. Той и екипажът му се качват на “Курск” и се потапят в Баренцово море, изпълнени с оптимизъм и чувство за братство.

И тогава се случват експлозиите. Мнозина загиват на място, но Михаил и още няколко оцеляват в един от запечатаните отсеци. Те разполагат с въздух и храна, докато бъдат спасени, но кога всъщност ще пристигне помощта? Веднага след като сеизмичната активност на подводницата е засечена, Англия, Франция и Норвегия предлагат своята помощ, но Русия настоява, че контролира ситуацията. Времето е от огромно значение, но то изтича.

От началните си сцени, в които се усеща почит към Ловецът на елени в изобразяването на сватба преди съдбовна военна повинност, Курск удържа фокуса върху другарството и героизма на екипажа на подводницата и техните семейства. Филмът е почит към жертвите и оцелелите – творба, изпълнена с въздействащ съспенс, дори и когато се знае как ще завърши всичко.

Камерън Бейли

25 ноември – зала “Европа” – 17:00 ч.

“ЖИВОТ НАВИСОКО” – Германия-Франция-САЩ-Великобритания-Полша, 2018, 113 мин

Режисьор: Клер Дени

В ролите: Робърт Патинсън (Монти), Жюлиет Бинош (д-р Дибс), Андре Бенджамин (Черни), Мия Гот (Бойзи), Ларс Айдингер (Чандра), Агата Бузек (Нансен), Виктор Банерджи (професорът)

Има причина, поради която филмите на френската режисьорка Клер Дени (Слънцето в нас) вдъхновяват киноманите. Като кинематографист, тя е напълно свободен творец. Правила е любовни истории, криминалета, дори и филми на ужасите. Киното й е фокусирано върху достоверността на човешкото поведение в каквато и да е среда. Така че е колкото нормално, толкова и приятно изненадващо, че Дени ситуира новия си филм в космоса.

Дестинацията е черна дупка, която е достатъчно близо до Земята. Екипажът на космическия кораб е събрал опасни затворници – все хора, които нямат какво да губят. В началото Монти е единственият буден член на екипажа, опитващ се да опази живи останалите, докато кораба се носи из космоса. Но Монти се грижи и за малка дъщеричка, родена на борда. Това е само първият сигнал за задаващия се хаос. Скоро се събуждат и останалите членове и конфликтите започват.

В годините след Здрач, Патинсън приемаше все предизвикателни роли с някои от водещите режисьори на съвременното кино. В този филм Дени използва както красотата, така и енигматичното му излъчване, за да постигне наелектризиращ ефект. Работейки отново с брилянтната Жюлиет Бинош и находчиво подбрани поддържащи актьори, френската режисьорка води всички към дръзки нови територии. Някои сцени в Живот нависоко може да шокират, но те са само стъпки по пътя на откровенията, предложени от филма. Клер Дени отвежда собственото си изследване на космоса до висини, които на моменти напомнят подхода към жанра на Кубрик и Тарковски.

Награди:

Сан Себастиан – Наградата на ФИПРЕССИ

25 ноември – зала “Европа” – 19:00 ч.

“ДАЛЕЧ ОТ БРЕГА” – България, Украйна, 2018, 135 мин.

Режисьор: Костадин Бонев

В ролите: Пенко Господинов, Стефан Вълдобрев, Жорета Николова, Йоана Буковска–Давидова, Марий Росен, Антонио Димитриевски и др.

Талантлив театрален режисьор, прогонен от столицата за две години, е изпратен в малък провинциален театър, където иска да постави пиеса, обсебила мислите му. В нея се говори за хора, неотлъчно наблюдавани и живеещи в постоянен страх от наказание. Постепенно кошмарите от пиесата започват да се пренасят в живота на трупата…

Костадин Бонев е кинорежисьор, носител на множество национални и международни награди. Член на Международната документална асоциация.

Филмография: “Подгряване на вчерашния обед”, “Военен кореспондент”, “Потъването на Созопол”.

Специална награда на град Варна на 36 Фестивал на българския игрален филм “Златна роза“

25 ноември – зала 1 – 20:00 ч.

“РУДОЛФ НУРЕЕВ: БЯЛАТА ВРАНА” – Великобритания-Франция, 2018, 127 мин

Режисьор: Ралф Файнс

В ролите: Олег Ивенко (Рудолф Нуреев), Адел Екзаршопулос (Клара Сейнт), Ралф Файнс (Пушкин), Рафаел Персоназ (Пиер Лакот), Чулпан Хаматова (Ксения), Сергей Полунин (Юрий Соловьов), Калипсо Валоа (Клер Мот), Луис Хофман (Тея Кремке), Оливие Рабурден (Алексински), Равшана Куркова (Фарида Нуреева), Джонатан Закаи (Серж Лифар)

Париж в началото на 60-те години. Студената война може и да е в разгара си, но съветските власти са решили да изпратят най-добрата си балетна трупа в Града на светлината, за да демонстрират културната си изтънченост отвъд Желязната завеса. Всички са сигурни, че балетът “Киров” ще възхити публиката, но един от артистите предизвиква сензация, която резонира далеч отвъд сцената: наелектризиращия млад танцьор Рудолф Нуреев. Неустоимо красив и изгладнял за култура, Нуреев (зашеметяващ филмов дебют на украинския танцьор Олег Ивенко) моментално се влюбва в Париж. За раздразнение на копоите от КГБ той прави ежедневни поклоннически посещения в Лувъра и става редовен клиент на парижките джаз клубове заедно с чилийската наследница Клара, което води до тоталното му пробуждане. Докато сценарият на реномирания драматург Дейвид Хеър (Часовете, Четецът) лъкатуши из времето, откриваме корените на Нуреев: раждането му в транссибирския експрес, детството му и началните години в училище, където нравът и безкомпромисното му мнение го белязват като проблемно дете, както и началното разбъркване на неговата сексуалност. Завладяващ портрет на един брилянтен, енигматичен артист, чиито талант и темперамент го правят призван да разтърси не само света на балета, но и този на международните отношения. Олег Ивенко деликатно пресъздава не само пансексуалната наситеност на танцовия стил на Нуреев, но и непредсказуемото му съчетание на крехкост, щедрост и импозантност.

Селекции:

Телърайд, Лондон

26 ноември – зала “Европа” – 18:10 ч.

“СПОДЕЛЕН МЪЖ” – Франция, 2017, 104 мин.

Режисьор и сценарист: Александра Льоклер

В ролите: Дидие Бурдон (Жан), Валери Бонетон (Сандрин), Изабел Каре (Виржини), Лоран Стокер (Мишел), Мишел Вийермос (Феликс)

Сандрин – щастливо омъжена от 15 години, с 2 деца – открива, че съпругът й има извънбрачна връзка. След като отминава първоначалния шок, тя решава да се срещне със съперницата си Виржини и й отправя особено предложение: да си поделят Жан. Виржини приема и двете дами въвеждат любимия си мъж в новия начин на живот. Това, което изглежда като сбъдната мечта – една седмица със съпругата, на другата с любовницата – се оказва не толкова идеално за самия потърпевш съпруг.

26 ноември – зала “Европа” – 20:00 ч.

“ЖЪЛТАТА ПОДВОДНИЦА” – Великобритания, 1968, 90 мин., анимация

Режисьор: Джордж Дънинг

По сюжет на Лий Миноф, съчинен върху песента на Джон Ленън и Пол Маккартни

В един вълшебен свят шарената музикална страна Пепърландия е нападната от Сините Скръндзи, които налагат тишина и сивота. Лорд кметът изпраща диригента Фред на борда на една жълта подводница да потърси помощ. Подводницата засяда край Ливърпул. Там Фред се среща с “Бийтълс”, които се съгласяват да преминат през изпитанията по пътя и го придружават до Пепърландия. Щом започват да свирят, жителите постепенно си възвръщат цветовете и отблъскват силите на омразата и тъгата. Провалът на Сините Скръндзи е тотален.

Живописен еквивалент на света на “Бийтълс”, верен на техния дух, Жълтата подводница е шедьовър, който се появява през 1968 г. като антология на всички анимационни техники. Песните на групата се превръщат в зашеметяващи илюстрации, които се вписват съвсем естествено в едно “невъзможно пътуване”, чието сюрреалистично вдъхновение е модерната в онази епоха психеделия.

Награди:

Специална награда на Американското общество на филмовите критици за пълнометражна анимация

27 ноември – зала “Европа” – 18:00 ч.

“ОСТРОВЪТ НА КУЧЕТАТА” – САЩ, Германия, 2018, 101 мин, анимация

Режисьор и сценарист: Уес Андерсън

По сюжет на Уес Андерсън, Роман Копола, Джейсън Шварцман и Куничи Номура

Островът на кучетата разказва историята на Атари – 12-годишния повереник на корумпирания кмет Кобаяши. Когато, с Височайша заповед, всички домашни кучета от Мегасаки сити са заточени на сметището, наречено Боклучавия остров, Атари потегля сам със своето Миниатюрно турбо и прекосява реката в търсене на своето куче-пазител – Спотс. На острова, с помощта на новите си приятели – банда мелези, той предприема епично пътуване, което ще реши съдбата и бъдещето на цялата префектура.

Това е втората анимация на Уес Андерсън след Фантастичният мистър Фокс (показан на Киномания преди 8 години). Режисьорът отново създава детайлно измислена вселена, която функционира по свои собствени уникални реалности и закони. Но дори и когато се появяват злодеите и започват брутално да преследват четириногите приятели, филмът си остава приказка. Като по чудо сме в състояние да разберем животните, а всичко, изказано от хората, се налага да бъде превеждано. Атари и чудатите му кучешки приятели Краля, Дюк, Рекс, Шефа и Вожда отправят някои основни въпроси, засягащи всички нас: “Кои сме ние? И какви искаме да бъдем?”.

Награди:

Берлинале – “Сребърна мечка” за режисура

Саут-Саутуест и “Титаник Фест” – Наградите на публиката

27 ноември – зала 1 – 19:00 ч. и 28 ноември – зала “Европа” – 20:00 ч.

“ТЕ” – Италия, Франция, 2018, 150 мин.

Режисьор: Паоло Сорентино

В ролите: Тони Сервило (Силвио Берлускони), Елена София Ричи (Вероника Ларио), Рикардо Скамарчо (Серджо Мора), Кашя Смутняк (Кира), Еуридиче Аксен (Тамара), Фабрицио Бентиволио (Сантино Рекия), Анна Бонаюто (Купа Каяфа)

За втори път в кариерата си Паоло Сорентино подлага на безпощадната си сатира суматохата на италианската власт чрез преживяванията на опозорен политик. Хипнотичният Il Divo драматизираше падението на дългогодишния италиански премиер Джулио Андреоти. Те е вдъхновен от противоречивата личност на магната и бивш министър-председател Силвио Берлускони – човек, който в реалния живот отново е претендент за властта.

Това е саркастична и яростно политически некоректна комедия, присмиваща се както на своя герой, така и на днешна Италия. Сорентино ни поставя в сенчестата орбита на Серджо – красив млад приспособенец, чиято амбиция е да напусне провинциалния си южняшки град Таранто и да се озове в Рим, за да се сближи с Берлускони. Средствата му за постигане на тази цел са подли, но крайно ефикасни. Трафикът на красиви млади жени като ескорт за партита и събития се оказва неговия трамплин към коридорите на властта.

Заснемайки някои от най-виртуозните сцени в досегашното си творчество, Сорентино изтръгва неистово изпълнение от любимия си актьор Тони Сервило (изиграл преди Джеп Гамбардела във Великата красота, и Андреоти в Il Divo, а също и главни роли в два от ранните филми на режисьора). Едновременно простак и очарователен, привлекателен, но и стеснителен, Берлускони е представен като кълбо от противоречия, а не просто като клоун. Изоставен от политическите си съюзници, сваленият премиер е оставен да се справя с личната реалност отвъд публичните скандали, и тъкмо тук лежи същинската сила на Те.

Пиърс Хандлинг

Селекции:

Торонто – програма “Майсторите”

29 ноември – зала “Европа” – 19:30 ч.

“ПРИЯТЕЛИ МОИ” – Италия, 1975, 114 мин.

Режисьор: Марио Моничели

В ролите: Уго Тоняци (Лело Машети), Филип Ноаре (Джорджо Пероци), Гастоне Москин (Рамбалдо Меландри), Дуилио дел Прете (Неки), Адолфо Чели (д-р Сасароли), Бернар Блие (Риги Николо), Олга Карлатос (Донатела Сасароли), Силвия Дионисио (Тити), Милена Вукотич (Аличе Машети)

Група приятели – Лело Машети, Джорджо Пероци, Рамбалдо Меландри, доктор Сасароли и Неки – се подиграват и си правят шеги с техни близки или с нищо неподозиращи граждани. Подсъзнателният двигател на всичките “номера“ е желанието им да държат колкото се може по-далече от себе си старостта и смъртта. Историята е замислена от доайена на италианската комедия Пиетро Джерми (Развод по италиански), който не успява да я реализира и преди да умре я завещава на Марио Моничели, а той мести действието от Болоня във Флоренция и кани трима съсценаристи, сред които и Тулио Пинели, съавтор на Фелини в Сладък живот и 8 1/2. Филмът е своего рода предсмъртна въздишка на комедията а ла италиана. Иновативният подход на Моничели се изразява в сарказма, чрез който той разкрива проблемите на едно незадоволено общество в годините от края на 60-те до началото на 80-те. В този контекст на нашите “шампиони“ не им остава нищо друго, освен да трансформират прикритите си страхове и фрустрации в доста шантави шеги.

Награди:

2 награди “Давид на Донатело” – за най-добър филм и актьор на Уго Тоняци

Цени на билетите за откриващия филм на Киномания на 16.11. – 10 лв. редовна цена, 8 лв. намаление за учащи и пенсионери. Цени на билетите за всички останали филми от Киномания, 17-29.11., 8 лв. редовна цена, 6 лв. намаление за учащи и пенсионери.

*******
Спонсор на наградата този месец:pizzaro-pizzavarna

Стани част от новините с NovaVarna.net! Изпрати ни твоята новина и снимки по всяко време на info@novavarna.net или на facebook.com/media.novavarna.
Всеки месец най-четената публикация по читателски сигнал печели НАГРАДА.
Подкрепи благотворителна кауза
За реклама: https://novavarna.net/реклама
Чети, споделяй и коментирай най-важното от Варна, България и света!

kmeta.bg

Довечера избират “Кмет на годината”

Снимка: Instagram

Роналдо купи пръстен за 8 млн. евро, ще се жени