in

Теодора Димова идва за премиерата на „Поразените“ днес във Варна

Драматичен театър „Стоян Бъчваров“ Варна представя първата постановка по книгата, спечелила Националната литературна награда за български роман на годината „13 века България“ 2020

Премиерата на „Поразените“ е сред събитията на 100-тния юбилеен сезон на Варненската драма. Спектакълът ще се играе в залата на Градската художествена галерия на 2 и 16 октомври от 19:00 часа. Четирите актриси, които изнасят спектакъла – Веселина Михалкова, Даниела Викторова, Петя Ангелова и Полина Недкова, споделят своите вълнения преди премиерата.

Трупата на Варненския драматичен театър ще играе премиерно очаквания с много интерес спектакъл по книгата на Теодора Димова „Поразените“. Целият творчески състав на постановката е изпълнен с усещане за необикновената значимост на това събитие, защото за премиерата пристига специално самата авторка.

Книгата на утвърдената писателка е носител на Националната литературна награда за български роман на годината „13 века България“ 2020. Драматизацията на литературната творба е работа на водещия актьор и режисьор от Драматичен театър „Стоян Бъчваров“ Стоян Радев Ге. К. Калин Николов създава музикалната среда на спектакъла, а в ролите са големите имена на Варненската драма Веселина Михалкова, Даниела Викторова и Петя Ангелова, заедно с младата Полина Недкова, позната на младата публика и от активното си присъствие в социалните мрежи. Спектакълът се реализира с финансовата подкрепа на Фонд „Култура“ на Община Варна.

Ден преди премиерата актрисите, които се превъплъщават в женските образи от романа, споделят с какво усещане влизат в зоната на случване на „Поразените“, как се приближават към отдалеченото от нас време на годините след 1944 и какво биха искали публиката да разбере за тази сурова епоха.

Веселина Михалкова – Райна в „Поразените“: 

Ужасно сме развълнувани, сън не ни лови, не искаме да се разделяме, дори когато свърши репетицията, само стоим и мълчим. С изключително любопитство сме как този спектакъл ще кореспондира със зрителя, как зрителят ще го приеме. Изключително вълнение има и от това, че самата Теодора Димова ще бъде на премиерата и за първи път ще чуе своя текст, наистина вълнението е огромно у всички. 

Аз съм дете на социалистическия строй – до 18-годишна възраст съм израснала в този строй и нищо не съм забелязала, защото детството ми беше безкрайно щастливо. Но това няма никакво значение. Романът е толкова актуален, защото показва какво е да ти отнемат свободата, да ти отнемат достойнството, ценностите, в които вярваш… А нима в момента, във времената, в които живеем и при всичко, което се случва и у нас, и около нас, е много по-различно? Светът е толкова разбъркан сега, война се води съвсем наблизо до нас и предполагам, че има много майки, които вече са загубили синовете си, съпрузите си… Много сила трябва, за да можеш да продължиш живота си след подобни изпитания. 

Моята героиня е една от малкото, за които разказваме, която доживява до дълбока старост. Но ние виждаме какво възпитание тя е дала на децата си, а след това нейните деца какво са предали на следващото поколение и какви са пораженията върху внучката й. От една страна, паметта трябва да я има, а от друга – вчера ме попитаха как се стига до някакъв край – не знам, казах, може би гените трябва напълно да се сменят, за да може да се изчисти това от нас. 

Много лично приех спектакъла, разбира се, защото ти трябва да го разбереш, а не можеш напълно. Нито една от нас не може да разбере докрай тези зверства. Ние много сме се пазили от това да слагаме знак плюс или минус, защото то е един омагьосан кръг. Това, което се случва през 1944, когато навлиза комунистическата върхушка, се е случвало и преди – по време на фашисткия режим, само че с други хора. Колелото просто се върти, върти, и няма разлика, и няма край. Където има тоталитарен режим, тези неща са много страшни.

За какво да са готови хората, когато идват на представлението? Текстът не е лек, но ако хората могат да отворят душата си, сетивата си, да чуят, да осмислят, да не се уплашат от темите, които се разискват, да не си кажат – това е толкова далеч от нас, такива неща не съществуват. Да  разберат, че просто не може така. Не може така! Това е единственото, което се откроява в нашия спектакъл – че не може така. То е един катарзис – и за нас, и за много от хората, които вече ни гледаха на откритата репетиция – ние играхме пред 50 души, беше направо предпремиера. И аз съм много щастлива, че този спектакъл еднакво разтърсващо се възприе и от възрастни хора, и от средното поколение, и от съвсем млади момчета и момичета, които просто не можеха да говорят дълго време след това. За мен най-важното е какво ще достигне до младото поколение, до младите хора.

Даниела Викторова – Екатерина в „Поразените“:

Усещането, с което пристъпвам към репетициите и към предстоящата премиера, е на отговорност. Голяма отговорност към огромния труд на Теодора Димова и респект към нейния текст и към драматизацията на Стоян Радев. Отговорност и заради посланието, което искаме да пренесем до нашите зрители. А то е, че просто не може така, не може такива неща да се случват – нито в близката ни история, нито в близкото ни бъдеще. То е нечовешко и ненужно, човекът не е създаден за това.

Текстът е толкова силен, толкова омагьосващ, толкова харизматичен в своята трагика и в своята истинност, че единственият начин да влезеш в него, е пълно потапяне – ти се потапяш, ти нямаш шанс да бъдеш отстранен, да не си част от това. Мисля, че същото се отнася и за зрителите, защото не можеш да останеш обикновен наблюдател и слушател на тези истории, на тези четири разтърсващи женски съдби. 

Как да дойдат хората на спектакъла? – с отворени очи и сърца да дойдат, за да могат да възприемат, да разбират, да чуват, да усещат, да съпреживяват заедно с нас, а що се отнася до епохата, много от зрителите, които ще гледат спектакъла, са били малко или много поразени от този тоталитарен режим. Всеки от нашето поколение и от поколението на нашите родители има в семейството си поне един пример за поражения от този строй – не само от страната на жертвите, а дори и при тези, които са били във властта. Самата аз съм твърде обременена с много негативи, моята позиция спрямо строя, който беше допреди 30-ина години, е твърде отрицателна, но в самия спектакъл ние въобще не се занимаваме с оценки на това кое е добро, кое е лошо. Има го и това, че другата гледна точка стои. Тези хора, които са слезли от планините и са завзели властта, които са се възползвали от това, неминуемо имат друга гледна точка и ние, без да я натякваме, без да я афишираме, се съобразяваме и с нея. 

Отпечатък е сложен върху всеки, независимо от коя страна е бил. Дори при моя син, който е на 18 години – най-младото поколение, колкото и да е странно, и при него сигурно има някакви следи, просто защото аз съм била възпитавана в друг строй и сигурно някак това дава отражение и на неговото възпитание. Моята личност, моят характер са се оформили по време на социализма. А всеки един тоталитарен строй води след себе си такива последствия. 

Най-трудното в изграждането на образа на моята героиня беше това, че и ние самите не искаме нашите монолози да звучат като оплакване, като апел за съжаление от отсрещната страна. Да не звучи така – виждате ли колко трагичен живот сме имали ние и през какво сме минали, нашите съпрузи са били разстреляни, ние сме останали сами с децата си, изселени… Това беше най-трудното, защото текстът така или иначе влече – толкова са трагични тези съдби. Но целта ни беше просто да сложим фактите, да се знае, да не се забравя и да се говори за това. Нека зрителите да дойдат, самите те да преживят катарзиса, да преосмислят много неща и да си зададат много въпроси.

 

Полина Недкова – Александра в „Поразените“:

Много си говорим напоследък с колегите за усещането, с което влизаме в това представление. То е много любовно, отдадено и задължително примесено с някакъв много голям страх у всички ни – страх да влезем в това безпощадно измерение. И понеже много се отдадохме на процеса и на историите, някак много особено присъстваме и четирите, докато се подготвяме за спектакъла – стоим, мълчим, от време на време се споглеждаме, тук-таме някоя се изсмива леко истерично, след това пак помълчаваме. Това е много особено нещо, което не ми се беше случвало досега, и много прекрасно.

Много е далеч от мен това време, слава богу, но както е далеч, така и много притеснително напомня за днешния ден. Но специално, за да се приближа до историите от романа, аз слушах много разкази на хора, които са живели по-близо до тези събития. Разпитвах баба си, разпитвах родителите си, четох доста истории, статии, книги за хора, които са имали особени ситуации по време на режима. И честно казано, с много питане и с много фантазиране се приближих до това време.

Моята героиня се развива едно поколение след останалите три и идва да покаже, че тези поражения са толкова кошмарни, че белязват и децата, и внуците, и поколения напред. Дори си говорим често, че ако имаше още една история – от днешния ден, тя нямаше да бъде по-лека.

На моите последователи в социалните мрежи бих казала, че този материал вероятно ще им се стори труден. Затова, нека се отворят към него – сегашното поколение има много бариери и много екрани пред себе си. Но е изключително необходимо, ние трябва да помним тези неща, да не ги забравяме, защото основното, с което ние тръгваме в този спектакъл е, че не може така и че историята се повтаря, ако я забравим. Така че изключително важно за младите хора, които ще дойдат да ни гледат, е да влязат много отворени, приемащи и наистина да могат да си представят какво е било. Това ще ни накара да се чувстваме по-благодарни за това, което е сега.

Много съм щастлива и благодарна, че успях да работя в този проект. Това за мен е една основна театрална среща в живота ми. Мисля че е нещо, което винаги ще помня. Просто беше учебник за театър. Аз играя с наистина велики актриси, които съм гледала като малка, на които съм се възхищавала и съм искала да приличам на тях. И сега в един момент на сцената те се оказват зад гърба ми буквално. Усещането е неповторимо, емоционално е много. А и режисьорът е Стоян Радев – аз първо учих в школата на Валентин Митев, после в театралното студио на Стоян Радев. Той е човекът, който наистина запали голямата искра – истинската любов към театъра съм я взела от него тогава. Особено е усещането учителят ти да ти е режисьор, твои учители да са с теб на сцената и да си партнирате – да усещаш присъствието на такива големи актриси до себе си е… не знам, с такова треперене подхождам, че наистина е много внимателна работа.

Искам да усетя целия ден днес, защото това е последният репетиционен ден на този процес и знам, че много ще ми липсва. Всички актриси сме така. И знам, че много ще е важна днешната репетиция. Нямаме търпение.

Разговаря Нина Локмаджиева

Петя Ангелова – Виктория в „Поразените“, пред Наталия Господинова от Дарик Радио:

Всичко е от огромно значение – блестящият роман на Теодора Димова, изключителната драматизация на Стоян Радев, уникалното присъствие на всяка една от нас, всеки тон и звук на Калин Николов. Всичко това, събрано в едно, отключва невероятни нива на сетивата.

До такава степен между нас се затвори кръгъг, че има моменти, в които стоиш и сърцето ти спира. От първата дума на Веси до последната на Поли ние всички сме там, ние сме едно – един организъм, една психика, една личност. Събитията, случили се преди 70 години, са кодирани в съзнанието ни и на подсъзнателно ниво те излизат на повърхността и минават през нас. Театърът и изкуството имат значение – да държат будна паметта ни.

Публикувано от Снежи Раева

Завършила съм специалност "Журналистика" в ШУ "Епископ Константин Преславски". Работила съм в сферата на медиите.