Любопитно

Неочаквано откритие: Консумацията на месо може да намали риска от Алцхаймер

Реклама

Ново проучване на Каролинския институт: Месото и превенцията на деменция при генетично предразположени лица

Ново научно изследване, проведено от учени от престижния Каролински институт в Стокхолм, публикувано в списание JAMA Network Open, хвърля нова светлина върху връзката между храненето и здравето на мозъка. Според резултатите, възрастни хора, които носят специфични генетични вариации, свързани с по-висок риск от болестта на Алцхаймер, могат значително да забавят когнитивния спад чрез консумация на по-голямо количество месо. Информацията бе разпространена първоначално от Science Daily.

Ролята на гена APOE

Генът APOE играе критична роля в определянето на риска от развитие на деменция. В Швеция около 30% от населението носи генните комбинации APOE 3/4 или APOE 4/4. Статистиката показва, че близо 70% от хората, диагностицирани с болестта на Алцхаймер, притежават един от тези два варианта.

Миналата година Шведската агенция по храните преразгледа наличните проучвания за храненето и деменцията, призовавайки за по-задълбочени изследвания относно ефекта на месните продукти върху мозъчното здраве.

Какво разкри проучването?

Водещият автор на изследването, Якоб Норгрен, изследовател в отдела за невробиология, здравни грижи и общество в Каролинския институт, обяснява, че хипотезата се основава на еволюционни данни. APOE4 е най-старият вариант на гена, появил се вероятно в период, когато предците ни са разчитали основно на храна с животински произход.

Учените са проследили над 2100 участници на възраст над 60 години, включени в шведското национално проучване Kungsholmen (SNAC-K), в рамките на 5 години.

Ключови резултати за здравето

Резултатите показват категорична разлика:

  • При участниците с APOE 3/4 и 4/4, които консумирали по-малко месо, рискът от развиване на деменция бил двойно по-висок.
  • Този риск драстично намалявал при групата, консумираща повече месо – средно 870 грама на седмица при диета от 2000 калории на ден.

„При тези, които консумираха повече месо, се наблюдаваше значително по-бавен когнитивен спад, но само ако те носеха генните варианти APOE 3/4 или 4/4“, посочва Норгрен. Той допълва, че настоящите резултати подсказват, че универсалните хранителни препоръки може да не са подходящи за всяка генетична подгрупа от населението. За хората с генетичен риск това откритие дава надежда, че чрез промени в начина на живот рискът може да бъде модифициран.

Учените все пак подчертават важно уточнение: по-ниският прием на преработено месо остава свързан с по-нисък риск от деменция за всички хора, независимо от техния генотип.

Реклама
Leave a Comment

Последни новини

Варна и Северното Черноморие с облаци, вятър и възможен слаб дъжд в петък

Времето на 14 август: По-хладно и ветровито по Черноморието, валежи в планините Според прогнозата на…

преди един час

На вниманието на жителите на кв. „Чайка“ и кв. „Бриз“ във Варна

Община Варна: Озвучаването на концерт край Паметника на българо-съветската дружба е разрешено до 23:00 часа…

преди 14 часа

„Евровизия“ 2027 в Бургас: Апартаменти се предлагат за над 12 000 евро за три нощувки

Цените за нощувки в Бургас за Евровизия 2027 стигат над 4000 евро на вечер Домакинството…

преди 15 часа

За 5-годишното дете, борещо се за живота си: Според съседи било бутнато от мост

Дете се бори за живота си в "Пирогов": Прокуратурата иска постоянен арест Състоянието на 5-годишното…

преди 15 часа

Частично бедствено положение в община Трявна заради „ЕМКО“

Зона от 500 метра край Белица под специален режим след инцидента в "ЕМКО" Частично бедствено…

преди 16 часа

Преподавател от Русе се нуждае от 100 000 долара за животоспасяващо лечение

Ученици и близки подкрепят учител от Русе в битката с рака на гърдата Учителката от…

преди 16 часа